Aloitan aihekohtaiset Mikkelin blogini junista ja rautatiestä. Kun Mikkeli pääsi maamme rataverkkoon lokakuun alussa vuonna 1889, oli se merkittävä edistys kaupungin elinkeinoelämälle. Ihmisten lisäksi alkoi myös tavara liikkua helpommin ja nopeammin. Mikkeliin alkoi saapua parantuneiden liikenneyhteyksien myötä myös suuryhtiöiden kauppamatkustajia kilpailemaan paikallisten tukkukauppiaiden kanssa.

Rautatiellä oli suuri vaikutus myös Mikkelin väestön kehitykseen ja työllisyyteen. Heitä alkoi sijoittua kaupungin eteläosiin tonttien omistajina. Pikku hiljaa heitä alkoi näkymään myös kunnallispolitiikassa mukana. Alkoi näkyä sellaisia ammattinimikkeitä kuin liikennetarkastaja, varikonpäällikkö ja ratamestari muun muassa. Heillä oli tietoa ja taitoa olla mukana kehittämässä kunnallisteknistä kehitystä Mikkelissä.

Rautatieasema 1890-luvulla

Tässä kuvassa on Mikkelin rautatieasema 1890-luvulla. Näkymän on ikuistanut O.B. Blomfelt. Mikkelin asemarakennus on puurakenteinen ja se edustaa uusrenessanssityyliä. Piirustukset on hyväksytty vuonna 1888 ja se on rakennettu Savon radan yhteydessä. Asemarakennusta laajennettiin vuonna 1902 sekä vuonna 1925. Ensimmäisessä laajennuksessa poikkipäätyinen avokuisti muutettiin sisätilaksi. Viimeksi asemaa on peruskorjattu vuonna 1997.

Blogini ”sisältää mainoslinkkejä ja ne ovat merkitty *-merkillä”.

Aseman ratapihaa vuonna 1918

Mikkelin rautatieaseman ratapihalla on paljon ihmisiä sisällissodan loppuvaiheessa vuonna 1918. Kuvan on ottanut Oskar Sandberg ja se on Museokeskus Vapriikista peräisin.

Kenraali von der Göltz vierailee Mikkelissä 1918

Kenraali Rüdiger von der Goltz vierailee kenraali C.G.E. Mannerheimin päämajassa Mikkelissä keväällä vuonna 1918. Tässä he ovat Mikkelin rautatieasemalla. Goltz ja Mannerheim kävelevät edessä Heidän takana vasemmalta on Hannes Ignatius, Nikolai Mexmontan ja Ernst Linden. Kuva on Museoviraston kokoelmista.

Mikkelin rahti- ja pikatavaratoimisto 1925

Tuntematon kuvaaja on ikuistanut näkymää 6.9.1925 Mikkelin rahti- ja pikatavaratoimistosta. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Lasten raittiusosastolaisia vuonna 1928

Tässä on Mikkelin ja Savonlinnan lasten raittiusosastolaisia Mikkelin asemalla lähdössä Helsinkiin. Eipä ollut Linnanmäkeä vielä olemassa. Se aloitti toimintansa 1950-luvun alkupuolella. Olihan siellä jo Korkeasaari. Tämä kuva on Työväen arkistosta.

Rautatieasemaa 1930-luvulla

Mikkelin rautatieasemaa 1930-luvulla on kuvattu Suomen Rautatiemuseon toimesta. Liikennepaikaksihan tämä asema tuli 1.10.1889.

Lumipukuinen sotilas aseman mäessä vuonna 1939

Tässä on Suomen armeijan kuva lumipukuisesta sotilaasta, joka on nousemassa aseman mäkeä ylös 28.12.1939. Kuva on Sotamuseosta.

Höyryjuna vuonna 1941

Juna puksuttaa ja savuttaa Mikkelin rautatieasemalla jatkosodan alussa vuonna 1941. Vänrikki Sjöblom on tämän näkymän ikuistanut. Kuva on Sotamuseosta.

Suomen korkein johto Mikkelin asemalla vuonna 1941

Tässä on Suomen korkeinta johtoa vuonna 1941. Vasemmalla on Suomen armeijan ylipäällikkö Carl Gustaf Emil Mannerheim, keskellä on pääministeri Johan Wilhelm (Jukka) Rangell ja oikealla presidentti Risto Ryti. Taustalla on ylikonduktööri Väinö Lajunen. Ikuistus on Museoviraston kuvakokoelmista.

Seuraavaksi laitan pienempiä juna-asemia käsittäviä valokuvia Mikkelin tuon aikaisesta lähiympäristöstä, mutta jotka tänä päivänä kuuluvat alueliitoksien kautta Mikkeliin. Näitä ovat Haukivuori, Hietanen, Hiirola, Kalvitsa, Otava ja Vuolinko.

Haukivuoren asema

Haukivuoren aseman yhteydessä toimi aikanaan myös postitoimisto. Tämä kuva on 1930-luvulta ja se on Postimuseon arkistosta peräisin.

Hietasen liikennepiste

Mikko Ahvenlampi on kuvannut Hietasen liikennepaikkaa 1970-luvulla. Kuva on Suomen Rautaiemuseosta.

Hiirolan asema

Hiirolan rautatieasema tuli liikennepaikaksi samaan aikaan Mikkelin kanssa vuonna 1889 lokakuussa. Tämä kuva on otettu vuonna 1924. Se on Suomen Rautatiemuseosta.

Kalvitsan rautatiepysäkki

Kuva Kalvitsan rautatiepysäkistä on vuodelta 1924. Liikennepaikaksi Kalvitsa tuli myös 1.10.1989. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Otavan sataman rautatieasema

Tästä vanhasta rakennuksesta on Timo-Pekka Heima ottanut melko tuoreen valokuvan vuonna 2007. Kuva Otavan rautatieasemasta on Museovirastosta peräisin.

Vuolingon asema

Kuva Vuolingon asemalta on otettu vuonna 21.6.1955. Se on Suomen Rautatiemuseosta.

Mikkelin rautatieasema 1973

Teuvo Karjalainen on ottanut kuvaa Mikkelin asemasta vuonna 1973. Kuva on Mikkelin kaupungin museoista.

Mikkelin aseman odotussalia

Mikkelin aseman kuva on kehitetty vuonna 1984 huhtikuussa. En tiedä, milloin se on otettu. Penkit ovat 1880-luvulta eli sieltä alkuajoilta. Kuva on Savon Radan museon kokoelmasta Varkauden museosta.

Mikkelin rautatieasema vuonna 2007

Timo-Pekka Heima on ikuistanut upeasti näkymää rautatieasemasta vuonna 2007. Ympärillä näkyy Matkakeskuksen työmaata. Kuva on Museovirastosta.

Tässä on ensimmäinen osioni Mikkelin rautatieliikenteestä, asemista, junista ja matkustajista. Teen tästä aihealueesta vielä toisen kuvapainotteisen kirjoitelman.

Laitan muutaman sopimuskumppanien mainoksen hyvistä tuotteista tai palveluista. Katso ja klikkaa kuvaa, niin näet, mitä on tarjolla!

*

Jos harrastat mökin vuokrausta, niin tässä on hyvä vaihtoehto valinnoille. Klikkaa kuvaa ja katso! Tarjolla on noin 4200 mökkiä, huvilaa ja huoneistoa.

*

Katso ja klikkaa Vallilan Outletin erikoistarjouksia. Löytyy muutakin kuin mattoja ja verhoja!