Tässä on jatkoa 3.5.2023 tekemälleni ensimmäiselle kuvapainotteiselle blogilleni käsittäen Mikkelin rautatie-elämää asemarakennuksineen, matkustajineen ja junineen. Kuntaliitoksien myötä esittelen parhaani mukaan myös näitä pikku asemia nykyisen Mikkelin sisäpuolella.

Valkoisten ja saksalaisten tapaaminen

Huhtikuun lopussa vuonna 1918 tapasivat Mikkelin rautatieasemalla korkea-arvoiset upseerit toisensa. Kyseessä oli saksalaista ja silloisen Päämajan upseeristoa. Kuvassa on keskellä Ernst Linder ja Nikolai Mexmontan.

Blogini ”sisältää mainoslinkkejä ja ne ovat merkitty *-merkillä”.

Sotilaita Mikkelin asemalla vuonna 1939

Oheinen kuva on otettu Mikkelin rautatieasemalla 18.12.1939. Kuva on Museoviraston kokoelmista peräisin.

Sissipataljoona on lähdössä rintamalle

N.A. Osara on ikuistanut näkymää vuosien 1939-1940 aikana Mikkelin rautatieasemalta. Sissipataljoona on lähdössä rintamalle. Kuva on Lustosta – Suomen Metsämuseosta.

Rataosaston huoltorakennus

Uolevi Lappi on ottanut kuvan Mikkelin rataosaston huoltorakennuksesta vuonna 1954. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Mikkelin rautatieasema 1950-1960-luvulla

Voitto Kivi on ollut kuvaamassa Mikkelin rautatieasemaa 1950-1960-luvulla. Asemalla on ollut ihmisiä odottamassa saapuvaa junaa. Kuva on Hyvinkään kaupunginmuseosta peräisin.

Höyryjuna Vuolingon asemalla

Höyryveturi vetää junaa Vuolingon asemalla 21.6.1955. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Rautatieasema 1950-luvulla

Hiljaiseloa Mikkelin rautatieasemalla on 1950-luvulla. Muutamia junaa odottavia ihmisiä on paikalla. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Ristiinantien alkupää

Savonrataa ja sen taustalla Keskon rakennus ovat tässä kuvassa vuodelta 1964 mukana. Juna on juuri ylittämässä Ristiinantien kohdilla alikulkuväylien kohtaa. Tämä kuva on Mikkelin kaupungin museoista.

Juna kulkee taas

Kiskot vievät tällä kertaa etelään. Olemme varmaankin 1970-luvun alkupuolella. Kaupungin puolella on Päiviönkadun, Ristiinantien ja Porrassalmenkadun risteys. Kuva on Mikkelin kaupungin museoista.

Lähemäen alikulkusilta

Tukit saavat junakyytiä vuonna 1971. Alikulkusiltaa on joitakin aikoja sitten korotettu. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta peräisin.

Talvinen näkymä asemarakennuksen edestä

Mikkelin rautatieaseman edustaa on kuvattu 1970-luvulla talviseen aikaan. Kuva on Suomen rautatiemuseosta.

Mikkelin ratapihaa

Mikko Ahvenlampi on kuvannut ratapihaa vuonna 1977. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Asemarakennus vuonna 1977

Lähes lumivalkoinen Fiat on Mikkelin asemarakennuksen edustalla päässyt myös Mikko Ahvenlammen ottamaan kuvaan vuonna 1977. Tämäkin valokuva on Suomen rautatiemuseosta.

Haukivuoren asema

Haukivuoren rautatieasemaa on kuvannut Mikko Ahvenlampi vuonna 1979. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Rautatieasema

1970-lukua on tässä menossa, kun Erkki Puntari on kuvannut asemanmäeltä Mikkelin rautatieasemaa. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Junan odottajia

Tässä odotellaan junaa saapuvaksi 1980-luvulla. Kuva on Suomen Rautatiemuseosta.

Ristiinantien ylikulkusiltaa puretaan

Ylikulkusiltaa puretaan Ristiinantien kohdilla vuonna 1984. Vanhan ylikulkusillan 50 tonnin painoiset kansilohkot nostetaan raidenosturilla junan vaunuihin. Oikealla on 540 metriä pitkä raide korjaustöiden ajaksi.

Otavan satamarata

Hannu Vallas on ottanut kuvan Otavan satamaradasta vuonna 1997. Kuva on Museoviraston kokoelmista.

Laitan muutaman sopimuskumppanieni mainoksen edullisista tuotteista ohessa. Klikkaa kuvaa ja katso, mitä on tarjolla!

* *