Kroppa töihin kuntoportailla

Portaiden kapuamiseen pätee sama kuin mihin tahansa liikkumisen, jotta puuskuttaminen vähenee, kun kapuamisen ottaa tavaksi. Rappusten nouseminen pistää kropan töihin vielä tehokkaammin kuin tavallinen kävely. Se on helppo tapa kuntoilla ja se onnistuu vaikka kodin portaikossa, jos sellainen vain on.

Tässä on Järvenpäässä Rampakan kuntoportaat.
Tässä on Järvenpäässä Rampakan kuntoportaat.

Blogini ”sisältää mainoslinkkejä ja ne ovat merkitty *-merkillä”.

Olen itse melko satunnainen kuntoportaiden käyttäjä. Siinä tulisi kyllä tehdä parannusta ja alkaa systemaattisemmin sitä harrastamaan. Asun kerrostalossa neljännessä, joten aion vähän aktiivisemmin itsekin jatkossa käyttää portaita ylöskin päin.

Tässä on kuva keväältä 2022. Portaat ovat hyvässä kunnossa keväisessä Järvenpäässä.

Rampakan kuntoportaat valmistuivat syksyllä 2018. Toiset kutsuvat niitä myös juoksuportaiksi. Itse en ole niitä juosten kulkenut, vaan parhaimmillaan melko reippaasti kävellen. Osoite näille portaille on Jäppilänkatu 35 Järvenpää, jos joku haluaa siitä navigaattoriin osoitteen laittaa. Autolla ei kyllä kovin lähelle pääse häiritsemättä lähitienoon asukkaita, joten se kannattaa jättää esimerkiksi jäähallin, uimahallin tai Peltolan supermarketin parkkipaikoille ja kävellä sellainen puolikilometriä rappusille.

Vähän infoa on tässä Rampakan portaista.

Rampakan portaikossa on yhteensä 101 rappusta. Kokonaispituus on 47 metriä ja nousu alhaalta ylös on 12,6 m. Rappusten leveys on 2 m, joten hyvin siinä mahtuu kohtaamaan tai ohittamaan muita. Portaikon yläpäässä olevalla maastoalueella on erilaisia lihaskuntolaitteita. Portaat ovat myös pimeällä valaistut. Talvikunnossapitoa ei siellä ole, mutta yleensä talkoovoimin portaita pidetään auki.

Tässä on yksi alue lihaskuntolaitteista kiinnostuneille.
Tässä on lisää lihaksia kunnostavia laitteita.
Tässä olen vuonna 2016 Keinukallion kuntoportaiden yläpäässä Keravalla.

Keinukallion kuntoportaat sijaitsevat Keinukalliontie 42 Keravalla urheilukeskuksen välittömässä läheisyydessä. Siellä on 261 askelmaa eli reilusti enemmän kuin Rampakassa Järvenpäässä. Porrasvälit vaihtuvat useaan otteeseen nousun aikana. Keinukallion portaat valmistuivat vuonna 2015 ja ne ovat olleet ahkerassa käytössä. Itse kävin siellä ensi kertaa vuosi valmistumisen jälkeen. Portaikossa on useita levähdystasoja nousun varrella.

Myös Keinukallion nousun päällä on lihaskuntolaitteita. Leukaa voi vedellä tai tehdä muita lihasvoimaa kehittäviä harjoitteita. Keinukallion portaiden lähellä on suuri parkkipaikka. Vieressä on lisäksi lyhyehkö pururata, jossa voi tehdä ennen tai jälkeen porraskävelyn perinteistä ja normaalia kävelyä tai juoksua.

Mikkelissä Kalevankankaalla sijaitsevat kuntoportaat ovat kuvassa. Niitä on siellä kahdessa rinteessä, toinen leveämpi ja toinen vähän kapeampi. Kuva on Juho Liukkonen Yle.

Lapsuuden ja nuoruuden kotikaupunkini Mikkeli sai hienot portaat heinäkuussa 2021 Kalevankankaalle. Siellä tuli itsekin nuoruudessa hiihdeltyä ja lenkkeiltyä. Portaat sijaitsevat sillä paikalla, jossa aikoinaan oli ns. Teksan hyppyrimäki. Sieltä me rohkeasti laskettiin alas tavallisilla suksilla. Portaat sijaitsevat mäkimontussa molemmin puolin sitä. Siellä on kahdenlaiset portaat. Leveämmässä pystyy kapuamaan vaikka rinnakkain ja askelmia siinä on 84 kpl. Kapeammissa portaissa on askelmia 94. Rungot ovat metallia ja askelmat ovat puiset. Portaiden molemmilla puolilla on kaiteet, joiden alla on ledivalaistus. Rinteissä on myös pylväsvalaistus. Portaille on opastus sekä Raviradan puolelta mennessä tai sitten vanhan Kalevankankaan koulun puolelta kulkiessa. Tänne kuntoportaat sopivat erittäin hyvin, koska täällä muutoinkin liikutaan paljon ja ne palvelevat monenlaisia liikkujia.

Portaiden nousu sopii yleisesti ottaen kaiken ikäisille ihmisille. Kuntoportailla on yleensä aina kaide, josta voi tarvittaessa ottaa tukea. Porraskävely ei tietenkään ole paras liikuntamuoto polvi- tai lonkkavaivaiselle ihmiselle. Sateen jälkeen on syytä varoa liukkautta. Myös väsyneenä loukkaantumisriski saattaa kasvaa.

Säännöllinen portaiden nouseminen on helppo ja nopea tapa kohottaa kuntoa. Se nostaa sykettä ja vahvistaa reisi- ja pakaralihaksia enemmän kuin tasamaan tallailu. Jos portaissa hengästyy, ei se aina ole merkki huonosta kunnosta. Rapuissa alaraajojen lihakset pääsevät töihin. Lihaksia käytetään enemmän, kun niillä työnnetään itseä ylös. Sydän pumppaa hapekasta verta lihaksiin, jotta ne jaksavat nousta seuraavalle portaalle. Tasaisella maalla lihasvoimaa ei tarvitse yhtä paljon.

Televisiota katsellessakin voi porrasta askeltaa. Itselläni on kotikäytössä muovinen stepperi, jossa korkeuden voi säätää 10 tai 15 senttiin. On se aika ainakin sohvalta tai nojatuolista pois, kun innostuu näin steppailemaan. Tämä on myös hyvää harjoitusta ennen kuin lähtee kuntoportaille kapuamaan.

Tässä on minun stepperini. Laite on hyvin yksinkertainen, Tuollaisen voi hyvin tehdä myös puusta.

Mitä huonompi kunto on, sitä pienemmillä asioilla sitä saa parannetuksi! Hyvä suositus on, että yhdistetään rauhallinen kävely ja reipas porrasharjoitus. Kävely pitää yllä hyvää peruskuntoa ja parantaa sydämen ja hengitys- sekä verenkiertoelimistön toimintaa, kun taas porrastreeni vahvistaa alaraajoja ja pakaralihaksia. Se nostaa myös kävelyä enemmän sykettä. Järvenpäässä musiikkikaupunkina onkin osattu yhdistää ”sykettä ja sinfoniaa”. Se on tuttu motto täällä.

*

Kirjoittanut Artsi

Harrastan kävelyä ja valokuvausta. Tykkään monien urheilulajien seuraamisesta. Mökkeilen perheeni kanssa kesäisin eri puolella Suomea. Historia ja erikoisesti paikallinen kiinnostaa kovasti. Kiertelen myös lähellä olevissa museoissa. Näistä kaikista haluan myös kirjoittaa joskus myös huumorilla höystäen.

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *