Olen viime aikoina innostunut postikorttieni suhteen Karjalasta. Innostukseni johtuu siitä, että olen vasta jonkin aikaa sitten liittynyt kahteen facebook-ryhmään, joiden kautta pääsen lähemmäksi äitini synnyinseutuja. Olen sellaisissa ryhmissä kuin ”Viipuri nyt ja ennen” ja ”Karjala sydämessä”. Äitini syntyi Muolaassa vuonna 1919. Se oli junan rataa pitkin 29 kilometrin päässä Viipurista. Minulla on tänä päivänä 36 km matkaa Järvenpäästä Helsinkiin. Siinä suhteutettuna tätä etäisyyttä. Äitini isä Karl oli töissä Valtion Rautateillä ja hänelle nuo Karjalan rautatieverkostot ehtivät tulla tutuiksi.

Postikorttien keräilyssä olen saanut kokoelmiini ehkä muutaman sataa korttia tuolta rajan takaisesta Karjalasta. Niiden kautta olen tutkinut korttejani lajitellessa ja kuvatessa paikallishistoriaa, jonka kautta olen päässyt vähän lähemmäksi äitini ja hänen siskojensa lapsuuden ja nuoruuden maisemia. Vähän suurempia määriä kortteja on juuri Viipurista ja sitten Sortavalasta. Muilta seuduilta on joitakin yksittäisiä kappaleita sieltä ja täältä. Olen alkanut viedä niitä näytille muillekin Karjalan ystäville mainitsemiini ryhmiin. Sortavalan kuvia olen tuonut blogina esille jo joitakin kuukausia sitten.

Viipurin linna perustettiin vuonna 1293. Kaupunginoikeudet Viipuri sai vuonna 1403. Se on Vuoksen varrella ja aikanaan se oli karjalaisten kauppapaikka. Keskiajasta alkaen Viipuri kuului Ruotsille, sen jälkeen vuodesta 1710 Venäjälle. Vuodesta 1812 se kuului Suomen suuriruhtinaskunnalle ja vuodesta 1917 lähtien itsenäiselle Suomelle. Suomi joutui luovuttamaan Viipurin Neuvostoliitolle viimeksi käydyn sodan jälkeen vuonna 1944.

Nyt tuon kymmenen postikortin kuvaa näytille Viipurista. Olen kahdesti itse ohittanut Viipurin junalla. Se oli vuonna 1987, kun silloisen ammattiosastoni kanssa vierailimme Moskovassa. Maisemia ei silloin tullut katseltua sillä innolla, kuin nyt tekisin, jos olisi mahdollista tehdä matka uudestaan. Toiseen suuntaan mennessä oli kyllä melko hämärääkin, jos oikein muistan.

Viipuri Esplanaati-paviljonki

Esplanad oli ravintolarakennus, jonka suunnitteli Brynolf Blomqvist vuonna 1890. Myöhemmin se muuttui Espiläksi. Tämä postikortti on kulkenut 22.8.1911. Se on lähtenyt Viipurista Kuopioon neiti Maria Pitkäselle Kauppakadulle puuseppä P.Pitkäsen taloon. Irene on kortin lähettäjä.

Blogini ”sisältää mainoslinkkejä ja ne ovat merkittyinä loppupuolella *-merkillä.

Viipuri Monrepos

Monrepos on Viipurin Linnasaaressa sijaitseva 161 hehtaarin kokoinen puisto- ja luonnonsuojelualue. Se on ollut Viipurin linnan ohella kaupungin tunnetuimpia nähtävyyksiä liki 200 vuoden ajan.

Tämä kortti on kulkenut myös Kuopioon. Sen on saanut Herra Th. Wäänänen Kuopion Konepajalle. Kortti on lähetetty 20.6.1925.

Papulan puisto

Papulanpuisto on Papulanlahden rannalla. Nimi on ollut käytössä 1880-luvulta alkaen. Se oli ennen toista maailmansotaa edeltävinä vuosina kaupunkilaisten suosima virkistys- ja ajanviettopaikka silloisessa Imatran kaupunginosassa. Tämä postikortti on kulkematon.

Vanhan raatihuoneen torni

Raatihuone sijaitsee Torkkeli Knuutinpojan torin laidalla. Sen kaksi alinta kerrosta ovat peräisin 1600-luvulta. Tämä postikortti on liikkunut 23.5.1992.

Viipurin linna

Viipurin linna sijaitsee Linnasalmessa. Linna perustettiin karjalaisten linnoitetun varasto- ja kauppapaikan tilalle, joka tuhoutui ruotsalaisten hyökkäyksessä vuonna 1293 kolmannen ristiretken yhteydessä.

Tämä postikortti on kulkenut 15.12.1916 neiti Ingrid Larssonille Porvooseen.

Linna ja linnansilta

Linnansilta on vanhalta suomalaiselta nimeltään Turunsilta. Se ylittää Linnasalmen ja yhdistää vanhan kaupunkikeskuksen Linnasaareen. Oheinen postikortti on kulkematon.

Linna ja satama

Satama sijaitsee Viipurinlahden rannalla aivan kaupungin keskustan tuntumassa. Se toimii sekä tavara- että matkustajasatamana.

Postikortti on kulkenut 18.5.1908 nuorukainen Toivo Muurmanille Haminan Yhteiskouluun.

Viipurin rautatieasema

Vuonna 1913 valmistunut Viipurin rautatieasema oli toinen sinne rakennettu asema. Se tuhoutui jatkosodan aikana vuonna 1941 lähes kokonaan. Sen suunnitteli Herman Gesellius. Se edusti kansallisromantiikkaa. Se tehtiin punagraniitista. Tämä postikortti on kulkenut 2.6.1920. Se on postitettu herra Harald Ståhlelle Helsingin Kulosaareen.

Viipurin satama

Tämä Viipurin satamasta oleva kortti on kulkenut vuonna 1919 rouva Katri Mäenpäälle Tampereelle.

Satamaa edelleen

Tässä postikortin kuvassa olemme edelleen Viipurin satamassa. Tämä on kulkematon kortti.

On tosi innostavaa tuoda näitä postikortteja näytille muillekin kiinnostuneille. Aion lähitulevaisuudessa tuoda jatkoa näille menetetyn alueen korttien esittämiselle.

Tässä on suora linkki tammikuussa tänä vuonna tekemään kuvapainotteiseen blogiin Sortavalasta. Kuvien laatu ei tule ihan oikeuksiin, kun pääsääntöisesti on ollut kyseessä pahvikortteja.

Sortavala vanhoissa kuvissa – Arimon blogi – Mannari

Laitan tähän listauksen kaikista tälle WordPressin blogipohjalle tehdyille kirjoituksilleni:

Tässä tulee vielä yksi sopimuskumppanieni mainos. Klikkaa kuvaa ja käy kurkistamassa, mitä kaikkea tuotetta on tarjolla!

*